Газ Клуб БГ

  • октомври 05, 2024, 11:07:31 pm
  • Добре дошъл/дошла, Гост
Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Експертно търсене  

Новини:

Автор Тема: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10  (Прочетена 4984 пъти)

Stefcho

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 98
Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« -: септември 11, 2021, 10:56:04 am »

Предполагам повечето от вас са чували за това чудо на техниката и вероятно са чели нещо по въпроса. Става въпрос за така наречения Форкамерен двигател, който е бил разработен и основно се е монтирал на Газ 3102. Наскоро в сервиза в който работя клиент донесе глава от такъв двигател за ремонт. Бях чел за това съоръжение, но не го бях виждал на живо. Всъщност, до колкото ми е известно, долната част на мотора си е стандартен ЗМЗ 402. Особеното е главата и горивоподаващата система.
Всмукателен, изпускателен клапан, пружини, талерки, контрички и водачи са стандартни, както на нормален 402, което е добре, защото няма проблем с намирането на части при ремонт на главата. Особеното е наличието на трети клапан със собствен механизън, който подава горивовъздушната смес в така наречената предкамера, където тя се възпламенява от свещта и през два малки отвора вече горящата смес навлиза в цилиндъра. Системата доста ми прилича на старото поколение дизели с предкамера.
Активен

Stefcho

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 98
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #1 -: септември 17, 2021, 03:51:44 pm »

Добавям още малко снимки,които да илюстрират за какво говоря. Предният път не се получиха нещата по някаква причина.
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #2 -: декември 14, 2021, 12:16:00 pm »

Здравей, това е моята глава ;). На третия клапан му смених само гумените о пръстени и дифтунгите. Колата работи много добре след ремонта, останаха ми някои довършителни неща по карбуратора, че и той е доста особен, трикамерен, с отделни настройки на предкамерата и основната.
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #3 -: декември 14, 2021, 12:27:06 pm »

Идеята на двигателя е да работи с богата смес в предкамерата и с бедна в основната, която е се запалва факелно. По този начин се постига по-добро изгаряне и съответно по-добра икономия и мощност. По книжка й дават 8.5 при 80 км/ч. Засичана е едно време в активните й години с реален разход 8/100. Най-неприятното е настройването на карбуратора. Затова още едно време са сменяли главата с колекторите и карбуратора от 402.
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #4 -: декември 14, 2021, 12:28:31 pm »

И е 105 к.с. срещу 100 от 402
Активен

Stefcho

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 98
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #5 -: декември 17, 2021, 11:03:26 pm »

О, чудесно! Много се радвам, че е собственост на някой, който е сред нас!
Много ще се радвам на някоя друга снимчица и впечатления от работата, когато успееш да я настроиш добре.
По принцип имаме още един член с такава Волга с този мотор, но доста отдавна не съмм чувал нищо от него. До колкото помня имаше проблем с намирането на някои от дефоцитните части или по карбуратора или по 3тия клапан.
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #6 -: декември 18, 2021, 07:08:25 pm »

Ще пробвам и видео да кача малко по-късно
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #7 -: декември 18, 2021, 08:28:25 pm »

 :)
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #8 -: декември 19, 2021, 07:18:29 pm »

 :)
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #10 -: декември 19, 2021, 10:13:46 pm »

https://youtu.be/ZiwId9jwHEo

Тук е преди да й оправя гърнетата ;D
Активен

победовод

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #11 -: декември 20, 2021, 08:38:01 pm »

Браво колега, поздравления че си се навил да възстановиш този относително капризен, но красив и рядък  автомобил в оригинал! За съжаление, скоро гледах поредният хвърлен на пресата 3102 у нас. Ако ще се кара рядко, това е правилният подход, ако ще се ползва редовно, аз бих махнал тази глава и да сложа 402  с К 151. Както направиха самите руснаци в 92 г., свалиха тоз двигател от производство, и  Волгите 3102  тръгнаха със ЗМЗ 402.
А така, за протокола, ЗМЗ 4022 си има собствен блок, различен от този на ЗМЗ 402, съответно и различна бутална група. При него ризите се фиксират по горния пояс, а при 402 се фиксисат по долния пояс. Друг въпрос е, че не малка част от ЗМЗ 402 ги събираха с блок и бутална група 4022.
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #12 -: декември 20, 2021, 11:04:00 pm »

Благодаря, колата ми е наследство от дядо ми и за щастие купето е доста здраво, затова и се навих да я започна. Не беше карана от 15 години и седеше в гараж. Има разбира се още доста да се работи по нея, идеята ми е да я възстановя не в музеен вид, но в задоволителен и да се кара за удоволствие. ;) За блока не знаех, благодаря за информацията, по него нищо не съм правил, колата е на 73 хиляди км. Всички гарнитури са подменени и са изработени по поръчка. Много ми харесва идеята за този двигател и това че е произвеждан в сравнително малко бройки, колкото и капризен и да е.
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #13 -: декември 21, 2021, 07:27:51 am »

 :)
Активен

Wingman

  • Newbie
  • *
  • Публикации: 22
Re: Форкамерен двигател ЗМЗ 4022.10
« Отговор #14 -: март 05, 2022, 10:07:22 am »

Здравейте, ще използвам тази тема, за да помоля за съвет за въпросната Волга. Имам проблем с настройването на работата на двигателя. При рязко подаване на газ глъхне и няма мощност, също има леко притрисане на празен ход, много висок разход на гориво и силна миризма от ауспуха без пушек. Сменени са свещите с Бош в момента по спецификация, кабели, капачка, палец, ремонтирана глава изцяло, карбураторът е ревизиран до колкото ми позволяват уменията, пали от четвърт, последно забелязах, че едната свещ беше леко мокра. Всякакви съвети ще са ми от полза, а дори няма да откажа и някой да я погледне в София :) Благодаря!
Активен