Газ Клуб БГ

  • юли 15, 2019, 10:19:05 pm
  • Добре дошъл/дошла, Гост
Моля влез или се регистрирай.

Влез с потребителско име, парола и продължителност на сесията
Експертно търсене  

Новини:

Автор Тема: Руските двигатели-история,тенденции и перспективи.  (Прочетена 2570 пъти)

Stefcho

  • Administrator
  • Jr. Member
  • *****
  • Публикации: 86

От известно време съм се заел с иследване на геометричната конструкция на руските (съветските) двигатели,влаганите в тях компоненти и сравняването им с всевъзможни аналози.Под геометрична конструкция имам в предвит отношението диаметър/ход на буталото , като от скоро започнах да се интересувам и от така наресеното R/S отношение или "rod to stroke ratio" ,което представлява отношението на дължината на мотовилката към хода на буталото , което се оказва , че никак не е маловажно за оптималните работни обороти на двигателя.

Относно R/S отношението попаднах на една статия в сайта на Лада клуб , която е доста интересна - http://www.ladaclub-bg.com/tuning/151-21083tuning

Относно отношението диаметър/ход обаче съм доста озадъчен.
Как се развиват двигателите в "Съюза" през годините,дори отделните епохи:

Един от пионерите при малолитражните двигатели,този на Победа-та (d/h) - 82/100 mm .
Следващото поколение и първите мотори с горни клапани (OHV) са тези на Москвич 407 (76/75) и на Волга 21 (92/92) .
Поколението на моторите с разпределителен вал в главата (OHC) е водено от Москвич 412 (82/70) и ВАЗ 2101 (76/68) , следвани от може би най-добрия ладов двигател монтиран в задно приводните модели ВАЗ 2106 (79/80) , както и може би най-модерния съветски двигател до края на 80-те ВАЗ 21083 (82/71).

Какво става видно от промените през годините-тенденцията е в увеличаване на диаметъра спрямо хода.Изключение правят Ваз 2105 (76/80) и ВАЗ 2106. Макар да не съм го написъл , всички , които за запознати с характеристиките на тези мотори знаят , че тендецията е и към форсиране на двигателите  и повишаване на оборотите при които се достига максимална мощност.Ако при Победата са около 3600 об/мин , при Волгата са около 4200 об/мин , при Москвич 412 и Ладите са над 5000 об/мин.
Интересното за мен е защо съветските инжинери са поели по този път.Ако сравним мотора на самарата с този на преките конкуренти от Германия VW Golf 2 и Opel Kadett D и двата 1600к.с. ще видим ,че те са съответно 81/75 (който е почти идентичен с ладовия 2112 1,6) и 79/80 (идентично с ВАЗ 2106).
Конструкцията на Москвич 412 е разбираема поради близоста му с моторите на БМВ , при М10 отношението е 86/71 (1,6) и 89/71 (1,8).Интересното при него са две от последните модификации - 1600к.с.(82/75) която се води най-икономичната , както и модела 248 (88/80) който се доближава до моделите на Мерцедес 123 и Волво от 70-те години.Искам да уточня,че тези модификации са конструирани в края на 90-те години.

Та да стигна и до едно от най-съвременните семейства двигатели и повод да започна темата - ЗМЗ 406
2,3 - 92/88 ; 2,5 - 95/88 ; 2,7 - 95/94

Оказва се (скоро го установих) , че ЗМЗ също са тръгнали по пътя на големите бутала.Безспорно тези двигатели имат прилична мощност , но се славят и с незавиден разход на гориво.Въпреки кубатурата си обаче няма модификация която да достига мощноста на "прословутите" ABF(VW) и C 20 XE (GM).
Активен

победовод

  • Jr. Member
  • **
  • Публикации: 65
Re: Руските двигатели-история,тенденции и перспективи.
« Отговор #1 -: февруари 16, 2014, 09:15:01 pm »

Сътношението S/D  между хода на буталото и диаметъра на цилиндъра се е изменяло през годините в зависимост от целите който са преследвали конструкторите.Когато частното е по малко от единица ,двигателя се води късоходов,когато е по голямо -дългоходов.Като правило двигателите с дълъг ход на буталото,сравнимо с двигателите с късход,имат голям въртящ момент и добра тяга,но по малки обороти и максимална мощност.Обаче това съотношение влияе на още много неща ,като например на топлоотдаването,на КПД-то ,на относителния разход.В днешно време доколкото съм чел,по изгдно се смята съотношението 1 или съвсем малко над единицата.
Активен